Monday, January 12, 2009

Kembali..

Abis je xm aku khamis lepas aku pun bergerak balik to my small lovely hometown tapi lepas beberapa hari berehat aku kembali jua ke negeri kelahiran Hang Tuah pd hari ni sebab aku telah pun meregisterkan diri aku untuk kelas Linux (Novell Linux Academy)..yang akan bermula pd 12 hingga 21 Januari 2009.

Novell Linux Academy ni terbahagi kpd 3 module :
1)Module 1: SUSE Linux Enterprise Fundamentals
2)Module 2: SUSE Linux Enterprise Administration
3)Module 3: SUSE Linux Enterprise Advanced Administration

Tapi aku cuma register utk 2 module je..iaitu module 1 dan jugak module 2. Ingat nak compeletekan je semua but tak dapat nak amik module 3 coz schedule yg clash dgn plan aku utk pergi holiday pd 23hb ni .. walaupun aku tak berjaya mengcompletekan ketiga-tiga module tu sebagai 1 requirement utk menjadi Novell Certified Linux Professional 10 (NCLP) tapi dengan 2 module yg pertama tu dah layak utk menjadi Novell Certified Linux Administrator 10 (NCLA)..first of all nak dpt certification tu kenala pass xm dia dulu kan huhu

The class will start at 9am until 5pm..mcm waktu bekerja la plak kan..dah terbiasa dgn waktu blaja kat MMU ni mesti akan terasa cam lama je. Last aku terbiasa dgn time tu pun masa praktikal beberapa bulan lepas. . Sebenarnye aku memang jarang giler guna linux ni. Pernah try guna masa Hack In a Box hacking competition dulu dan jgk Ubuntu live cd tapi cuma gitu-gitu je la..x pernah serius dgn linux. Cuma skrg je bebetul terasa berminat nak berjinak-jinak dgn linux ni . Course ni akan di ajar oleh 2 org tenaga pengajar iaitu lecturer FIST dan jgk pro-linux , En. Ibrahim dan En. Fikri.

Module 3 tu boleh amik next time coz rasa2nye course ni akan ada balik during trimester 3 nanti. Lagipun alumni pun boleh amik ..so tak payah nak rush nak completekan cepat-cepat sebab masa nak amik tak terhad.

Sekian~

0 comments: